Fødselsdag i skoven i shelter

Fødselsdag i skoven i et shelter med ens mand kan i den grad anbefales. De varmeste anbefalinger herfra. Man kan jo fejre sin egen fødselsdag som man vil. Jeg har før fejret ting som jeg vil. Blandt andet juleaften i et shelter på Bildsø strand. I det samme shelter fejrede jeg også nytårsaften 1 uge efter.

Brian var udsendt som soldat, så jeg var helt fri for at tage hensyn til nogle eller noget. Så hvorfor ikke fejre fødseldag i skoven sammen med min mand ?

Læs med videre hvis du er nysgerrig eller vil inspireres til en fed fødselsdag i skoven med lækker mad og bål.

Når Heilskov samler træ til bålet

Vi pakkede rygsækkene dagen før, det vil sige den 29. maj, og drog ud i shelteret på “Soldatens Lod” i Lystskoven i Slagelse. Vores faste friluftsted i Slagelse. Vi vandrer altid derud når vi skal starte bål.

Denne gang skulle vi også samle træ i skovbunden, starte bål, lave lækker mad og sove i soveposer når vi var trætte. Jeg må ærlig indrømme, at jeg var ved at sprænge af glæde. Brian og jeg har nemlig aldrig før overnattet i et shelter. Brian er soldat, så i hans fritid og med hans dame, gider han ikke igen at ligge i skoven. Selvom jeg har forklaret ham, at arbejde i Hæren og romantisk tur med hans dame, ikke er det samme. Heldigvis. Så dét at jeg fik ham lokket, er en ret stor ting.

Når Brian samler træ indtil bål, er det ikke en joke. Han går til den og hugger, samler store bunker og slæber træer hen til bålstedet. Første gang vi var afsted, fik jeg kaffen galt i halsen. Kæmpe favnfulde smider han og går igen.

Jeg optog en kort video af ham og har taget billeder før. Det går hurtigt og jeg fornemmer lidt det er soldatens arbejds mentalitet som kommer frem. A til B hurtigst muligt. Også når det gælder bål.

Fødselsdag i skoven fiskars X5 økse nordic pocketsaw kædesav foldesav

På det øverste billede saver han for fuld smadder med min foldesav. Min lille økse, min Fiskars X5, var han ikke interesseret i. Han kaldte den en “lille pige økse”. Fint, så kunne han jo give mig en ny i fødselsdagsgave dagen efter.

Nedenunder optog jeg ham, hvor han huggede med hans egen økse.

Aftensmad over bål

Da jeg havde pakket min rygsæk dagen før, gik der pludselig en ting op for mig. Jeg havde intet udstyr til aftensmad over bål. Jeg har kun min mini trangia og 2 gasbrændere i to forskellige størrelser. Perfekt til mig. Men ikke til to, hvoraf den ene er en sulten mand. Hvad gør man så ?

Jeg strøg lige ned i min lokale genbrugsbutik. Faktisk var jeg rundt i tre. I den sidste fandt jeg det jeg ledte efter. Hold op, hvor var jeg lykkelig.

Fødselsdag i skoven støbejernspande bålmad mad over bål
Fødselsdag i skoven støbejernspande bålmad mad over bål nakkekoteletter gerber gator kniv

En seriøs og ordenlig stegepande af det ondeste og mest sorte støbejern, man kan forestille sig. De er altså stegepandernes uartige drenge. Perfekt. De kan tåle direkte ild, åben ild og de er ekstrem hårdfør. De passer perfekt til bålmad, da de som sagt er meget hårdføre og kan tåle at blive brugt.

Jeg elsker allerede min støbejernspande. Det bliver helt sikkert ikke sidste gang den skal bruges. Som altid var min kniv også med. Min lækre Gerber Gator.

Aftensmaden bestod af krydrede nakkekoteletter og små sprøde kartofler. Jeg fik også lækker rødvin til. Brian skovler mad ind, og jeg tager billede på stativ. Det morer mig stadig. Det her billede. Men min mad var godkendt, hvilket jo dybest set gør ens mand glad.

Fødselsdag i skoven støbejernspande bålmad mad over bål camp

Rødvinen kom i min foldekop og maden blev spist af mit spisesæt. En smart tallerken, som kan foldes sammen. Begge dele og foldekoppen er fra Wildo camp-a-box. Ser det ikke hyggeligt ud ?

Forlovelsesringe og en knækket ildstål

Vi startede begge bålet, da maden skulle laves. Vi har trænet en del med vores ildstål. Eller tændstål som de også kaldes.

Men efter lidt tid viste det sig, at Brian havde knækket min ildstål. Hvordan i alverden kunne det ske ? Men da jeg så hvor tyndt det var, gav det hele mening. Vi har brugt mit ene til alt træning op til denne dag.

Når man har knækket mit ildstål, skal man vise det til et billede, som så kommer her på friluftsbloggen. Sådan er det. Men siden har vi købt et nyt.

Efter maden var spist kiggede jeg ned og så Brians vielsesring på hans finger. Det kilder stadig i maven. Brian friede jo til mig på stranden i Platanias den sidste aften på vores ferie på Kreta sidste år.

I har slet ikke set vores ringe. Min forlovelsesring og Brians vielsesring. Nu får I dem at se.

Hvis I ikke kan se vores ringe ordentlig, kommer der her et større billede.

Min skiller sig nok ud fra andre pigers forlovelses ringe. Den er ikke speciel dyr, ikke særlig prangende, ikke en ring en prinsesse ville vælge og er blevet valgt udfra det vigtigste kriterie. Den skulle kunne tåle at få evigheds bank i mit friluftsliv.

Indtil videre har den klaret det så godt.

Fødselsdag i skoven

Så blev det endelig den 30. maj. Den skønne dag som var min fødselsdag. Jeg vågnede, som altid, før Brian. Da jeg vendte mig mig om og så, at han lige ved siden af lå han, var det næsten for godt til at være sandt.

Tænk at jeg fik ham med i shelter. For mig var det en helt ny oplevelse at være med en som på mange punkter er bedre end mig til friluftsliv. Hvis man kan kalde en soldats arbejde det. Brian kalder det selv “tvungen friluftsliv”, som jeg synes er en sjov formulering.

Jeg puttede længe i min sovepose, mens jeg funderede over at jeg nu var et år ældre. Det gør ikke noget. Jeg elsker at blive ældre. Faktisk glæder jeg mig til og blive 40. Selvom Brian og jeg er relativt jævnaldrende, så føler vi os som 18 årige inden i. Den kombination er dejlig og forfriskende.

Nogle gange kiggede jeg lige over på Brian. Han lå helt gemt ned i hans sovepose. Kun håret var fremme.

Jeg nød stilheden. Men altså en fødselsdag starter jo ikke af sig selv. Så vi måtte i gang.

Jeg vækkede Brian og sammen startede vi min fødselsdag.

Fødselsdag i skoven med fantastisk morgenmad

Sådan en fødselsdag i skoven og med overnatning i shelter kræver fantastisk og lækker morgenmad. Den morgenmad havde jeg glædet mig til.

Gaverne ventede hjemme. Så dem ville jeg først pakke op, når vi var hjemme igen.

Vi startede et bål igen og startede op til morgenmad. Hvis du kigger videre, så er det på egen ansvar. Maden smagte sindssyg godt.

Menuen bestod af: Små bløde brioche boller med spejlæg, bacon, stegt spinat og en stor fed ostepølse fyldt med tre forskellige slags ost til mig. Brian fik en af de resterende nakkekoteletterne fra gårsdagens aftensmad i hans brioche bolle.

En anbefaling herfra med fødselsdags morgenmad over bål. Hvis du vil se flere opskrifter, kan du tjekke mine andre ud her “Opskrifter på bål og grill”

Der er ikke noget bedre, end at fodre dem man elsker og holder af. Sørge for at de har det godt.

Lækre gaver til fødselsdag i skoven

Efter maden var spist, pakkede vi sammen og drog ind mod Slagelse igen. Resten af dagen skulle være som jeg ønskede den. Sådan er det nemlig hvert år i vores parforhold. Fødselsdagsbarnet bestemmer. I 2018 planlagde Brian min fødselsdag “Dejlig afslappet fødselsdag” og mine frilufts fødselsdagsgaver kan du se her “De fedeste fødselsdagsgaver“.

Man kunne tro at højdepunktet på min fødselsdag i skoven ville være overnatningen i shelteret. Men faktisk var det noget som skete om eftermiddagen.

Vi spiste kage på Café Korn i Slagelse, da Brian satte en stol i smadder. Han vippede vist en lille smule bagover, da han strakte sig lidt og benene braste under ham. At se ham stå der og redde sig selv fra gulvet og med et stoleben i hånden var så sjovt. Vi grinte og grinte. I dag når vi går fordi minder jeg om om det. Jeg griner stadig.

Lækre fødselsdagsgaver igen i år

Fødselsdagsgaverne viser jeg i næste artikel. Der skal jo være noget at glæde sig til. Men det er fede friluftsgaver, så læs med og blev inspireret.

Nu ved du, at det kan lade sig gøre og holde fødselsdag i skoven i et shelter. Det behøver ikke altid at være ved et bord med matchende servietter og i en kjole. Man kan sagtens fejre fødseldag i et par Fjällräven og med en økse i hånden. Tillykke med din fødselsdag når den kommer.

Det sidste I får er et billede som jeg tog af Brian og jeg.

Og til info, har jeg allerede booket Brian til min fødselsdag. Det skal være noget friluftovernatning. Men hvad det skal være, ved jeg ikke endnu.