Morgenen derpå efter en iskold nat

Morgenen derpå efter det klaprende natte gebis. Man kan selvfølgelig sagtens sove i shelter om vinteren. Men man skal lige lære det. Det skulle jeg åbenbart også. Jeg troede virkelig, at mit setup var nok. Det var det så ikke. Men selvom man fryser i soveposen første gang, skal man ikke give op. Op på hesten. Prøv noget andet.

Fakta
Lørdag 2. december
Fra Aalborg til Bjerget shelter
500 m i dag og 6,5 km i alt

Hold varmen i soveposen, tak

I gårsdagens afsnit “Heftig start og god begyndelse” havde jeg lidt start problemer. Men efter opgradering af mit vinter grej fra Spejder sport turde jeg at håbe på fremgang igen. Så morgenen derpå slog mig ikke ud. Men den rystede mig lidt. Det er ærlig snak.

Da jeg gik tilbage til Spejder Sport i Aalborg, var det bestemt ikke med min gode vilje. At klare mig selv og få erfaringer løbende, er noget jeg værdsætter. Også selvom det nogle gange er en omvej med bumper. Men jeg havde intet valg. Kulden overraskede mig, og jeg vidste nu at jeg skulle række ud.

Som jeg skrev i det forrige indlæg, blev jeg modtaget med åbne arme. Snart havde min taske vinter grej som kunne klare en vinter vandring i december. Jeg var rigtig spændt om jeg kunne holde varmen næste nat i den nye pose. Det måtte stå sin prøve. Det næste shelter lå nemlig tæt på bebyggelse, så hvis det blev nødvendig kunne jeg søge hjælp. Rart at vide.

Altså! alt de her skulle jeg jo have gjort hjemmefra. Men sådan blev det ikke. Så det næstbedste er, at gøre det på den måde. Stadig hvor man kan komme ind.

Endelig i gang med vandringen

Jeg tog bussen ud til sheltret. Det samme shelter, som jeg endte i, da jeg sluttede min sidste vandring i oktober. Læs afsnittet her ➡“199,5 km solovandring og desværre på vej hjem”
Det er et fint shelter som et ægtepar ejer. De var ikke hjemme, så huset var tomt og det var mørkt. Jeg følte mig hjemme, så jeg pakkede ud og fandt mig til rette i det flotte shelter. Hvis du vil sove i Bjerget shelter, så kig her ➡ “Bjerget Shelter”

Til venstre er en fastspændt Osprey i bussen ud til shelteret klar til nye eventyr. Til højre kan I se den famøse quilt. Den er sponsoreret af Spejdersport, og I kan se den her.

Den har fået revanche. Jeg beholdte den nemlig. Selvom jeg var sur på den. Efter jeg havde tilgivet og skulet nok efter den på min hylde tog jeg den med på Camønoen i august 2018 under hedebølgen.

Den er perfekt om sommeren. De hede nætter hvor varmen er ved at kvæle dig. Læs dagbogen fra dagen med nøgenbadning og overnatning på stranden, Eller dagen efter hvor magien kom tilbage efter en lang, tung og forfriskende nattesøvn. Hjemme i Slagelse bruger jeg den som et varmt tæppe på småture ud i naturen.

Du kan også snuse lidt rundt alle artikler og dagbøger med denne fabelagtige quilt.

Jeg var meget spændt på natten med den nye pose. Det havde bare at køre glat. Ingen orker at fryse en hel nat.

Efter en hurtig aftensmad hoppede jeg i posen. Trætheden kom snigende. Det havde jeg allerede forberedt mig på.

Tak for støtten

Lidt tid på Facebook blev det til. Alle jeres søde og støttende kommentarer var overvældende. Det havde jeg ikke troet. Min tid gik med og svare på jeres beskeder.

Men mit søvnunderskud nappede mig til sidst. Jeg kunne ikke mere. Tror endda min mobil faldt ned i hovedet på mig. Så er det altså tid til at sove. Følelse af at falde i søvnen i den nye pose var trygt, varmt og hyggeligt. Jeg sov allerede kl 21.

Den ekstra tid var godt givet ud

Sovearrangementet tager lidt længere tid at pakke ud nu. Men det gør jeg gerne for den komfort. Specielt i denne kulde. En ordentlig nattesøvn er så vigtigt. En vandredag kan blive helt smadret og uudholdeligt hvis man ikke er udhvilet. Jeg bliver gnaven, kort for hovedet og sur. Min lunte er også kortere. Jeg kan ikke koncentrere mig og ofte tager jeg dumme og forkerte valg.

Efter nogle få dage bliver det også rutine at rede sengen. Jeg tænker ikke over det. Jeg gør det bare. Hvilke valg har man ? Ingen! Hvis jeg ikke gør det – kommer jeg til at sove på shelter- eller teltgulvet. Hvem gider det ?

Tid er altid dyrebart. På en vandring får jeg altid en helt ny respekt og fornemmelse af tid. Det er dejligt, at have oplevet det i disse tider, hvor jeg ikke synes der er nok respekt omkring tid.

Morgenen derpå blev rettet op

Selvom morgenen derpå var mislykkedes og ret kikset, er det stadig imponerende hvor godt den endte. I den nye sovepose føltes umiddelbart som om problemet var løst. Men det ved jeg først morgenen derpå.

Jeg sendte jo quilt tæppet hjem igen. Det fungerede slet ikke. Det rutsjede rundt ovenpå posen. Jeg vågnede fordi det så var koldt. Det rutsjede nemlig af mig. Den var heller ikke varmt nok.

Jeg tror det tæppe er god nok til andre ting. Men ikke til dette. Eller også er der noget jeg jeg gjort forkert. Det er jo også en mulighed.

Jeg anbefaler stadig min Asivik 3S sovepose. Bare ikke til vinterbrug. Den er så lækker. Jeg har været så lykkelig for den – indtil nu.

Sidst i oktober er den også for kold til mig. Det fandt jeg ud af på Gendarmstien, hvor jeg havde den med.

Det var alt. Kan I hygge jer.