Når vintervandring er bedst

Når vintervandring er bedst var hvad jeg oplevede denne dag. Dagen begyndte bare så lækkert. Dagen før havde jeg spurgt en godsejer om jeg måtte overnatte i hans skov. Jeg så hans bil på gårdspladsen, bankede på døre hvor der var lys og ud kom en jæger. Ja det kunne lyde som starten på en børnesang. Men det er det ikke. Det er en hel normal vandredag i mit friluftsliv.

Fra godsejerens skov i Ørslev til Vibos have ved Karrebæk. 16 km vandring. 29 km alt.

Dagen startede med morgenmad i godsejerens skov. Feltration fra Brian. Brandvarm morgenkaffe fra gasbrænderen. Det ser sådan her ud.

Til jer som ikke ved det, så er mit fine telt sponsoreret af Slagelse Camping & Outdoor. Hvis du tænker på hvilket telt det er, så er svaret: Robens Elk River 1. I kan se flere smukke billeder af det i denne vandredagbog fra en vandring i efteråret 2020. Der kommer en anmeldelse af den senere. Plus en fin lille video. Men jeg kan allerede sige nu at jeg er vild med den lille lomme i hovedenden, som I kan se på billedet ovenover. Den har jeg manglet i alle mine andre telte.

Når vintervandring er bedst

Det var dejlig og sidde der i skoven og spise morgenmad og drikke skoldhed morgenkaffe. Det luner og mætter så dejligt. Vintervandring kan være hårdt og ubarmhjertigt. Det har jeg prøvet før. På vej over til Mandø.
Men denne dag var det solskin, halvlunt for en decemberdag. 8 graders varmt.

Når vintervandring er bedst kunne det indeholde en fantastisk frokost i Bisserup skov ved vandet. Uden handsker på fordi min overskudsvarme fra kroppen varmer dem. Lidt ligesom ænders fødder på isen. Har jeg ladet mig fortælle engang. Der er også gået hul i min elskede linerhandske. Jeg skulle engang starte et bål. Så jeg tager en bunke smågrene, drejede dem rundt og hullet kom. Æv. Men så har jeg grund til og finde nogle nye.

Man kunne tro hullet var fremkommet af stryg på Tinder. Men der tager i fejl. Jeg har hvad jeg skal bruge hjemme af mand og kærlighed.

Bisserup skov var i virkeligheden det jeg længes efter. Den mindede mig om min vandring i Klinteskoven på Camønoen og den smukke tur på Gendarmstien. Så frokosten var oplagt til at blive afviklet der. Det var verdens bedste frokost.

Jeg kan ikke andet end og blive ret så glad for sådan en frokost i det fri. Resten af vandringen igennem Bisserup skov var dejlig. Jeg nød det. Stoppede op flere gange og kiggede ud over skrænten. Ud over vandet. Ind gennem skoven.

Dagens mål og overnatning var Vibos Have lige udenfor Karrebæksminde. Det er en privat have, hvor man må overnatte imod betalig. Jeg havde ringet til nummeret jeg fandt på shelterapp’en. Det var en mand. Jeg aftalte, at jeg kom sidst på eftermiddagen.

Alene i mørket

Som aftalt ramte jeg hans gård omkring kl 16. Han var imponeret af jeg vandrede alene om vinteren. Han udtrykte sig klart og kaldte mig en “Frisk pige”. Det er ikke første gang jeg hører den. Et kompliment i mine ører.

Vi snakkede om løst og fast. Jeg måtte slå mit telt op lige hvor jeg ville i haven. Jeg valgte et lille gemmested mellem nogle store træer. Da teltet var slået op, var mørket allerede ankommet.
Alt var pakket ud, aftensmaden spiste jeg i teltet i soveposen og lommen, den som I så før, var igen fyldt med nødvendige sager. Jeg ELSKER den åndsvage lomme.

Jeg bliver aldrig nogensinde træt af og se på billedet ovenover. Kulsort mørke og mit telt som lyser op. Med min fede vintersovepose. For jeg ved at om lidt venter der varme, hygge og soveposekram til min vandrekrop.

Når vintervandring er bedst

Resten af dagen gik med ingenting. Det er mange timer og slå ihjel i mørket i teltet alene. Jeg arbejder på og komme væk fra at se programmer på min mobiltelefon. Men jeg kan ikke læse når jeg ligger ned. Nogle har mine følgere har foreslået E-bog eller podcast. Men det er jo stadig noget som involvere min mobiltelefon. Og hvis jeg skulle læse en E-bog, så skulle jeg stadig ligge ned.

Jeg sov godt den nat. Næste dag var sidste vandredag og jeg skulle mødes med de to journalist studerende i Karrebæksminde.

Grønt hjerte fra mig. Sov godt.