Romantisk weekend i Tallinn

Romantisk weekend i Tallinn var ikke noget jeg havde prøvet før. Sådan et lille get away, hvor man kan se noget nyt, have tid til hinanden og bare nyde den andens selskab.

Det var ikke en helt så almindelig romantisk weekend i Tallinn. Mest fordi Brian og jeg ikke fulgtes af og fløj sammen til Tallinn. Brian var udsendt til Estland som soldat. Han søgte om fri en weekend. Den weekend lå lige inden juleaften, så de kunne ikke være mere romantisk.

Så en romantisk weekend i Tallinn kan nemt startede hver for sig.

En lille lur i Terminal 2 inden romantisk weekend i Tallinn

Jeg har fløjet mange gange og er helt tosset med det. At flyve betyder eventyr og noget nyt. Men denne lille flyvetur til Tallinn var min allerførste flyvetur alene. Jeg glædede mig. Ikke skyggen af nervøsitet eller kolde fødder var der. Kun spændthed og begejstring.

Jeg glædede mig selvfølge meget til og se min soldat. Min Brian. Men jeg glædede mig også til at se denne by. Tallinn som jeg ikke vidste noget om.

Jeg pakkede min Osprey Transporter Duffel. Og min Osprey drybag, fordi noget af mit tøj skulle komprimeres. Selvfølgelig også min Osprey Ultra Light Wash Bag Roll. Eller toilet taske som vi nok ville kalde den.

Lidt lækker med skønhedsprodukter skulle der også til.

Jeg er stor fan af Osprey som I nok kan se. Jer der følger mig, ved det godt.

Mit fly til Estland fløj først tidligt næste morgen. Alligevel tog jeg med toget over til Kastrup Lufthavn, så jeg var der først på natten.

Jeg lagde mig til og sove i Terminal 2. Der var over 8 timer til jeg skulle afsted.

Med mig som håndbagage havde jeg min Osprey Stratos. Lige den rygsæk var faktisk min allerførste rygsæk. Den som omvendte mig. Fra at havde rygsække til og elske rygsække. Ret sjovt at en enkelt rygsæk kunne omvende mig dengang.

Jeg købte ved et tilfælde da jeg skulle begynde og cykle ud til min nye elevplads Cotes i Slagelse i 2015.

Den har airspeed i ryggen som gør den til en fantastisk hovedpude. Jeg krøllede mig sammen på gulvet og lagde mig til og sove. Utroligt overraskende lækkert man kan sove på et trægulv i en lufthavn. Eller også er jeg hærdet. Men jeg faldt i hvert fald hurtigt i søvn.

overnatning i kastrup lufthavn osprey stratos 26 rygsæk

Godnat og sov godt.

Hej min skat

Jeg vågnede tidligt. En lufthavnsbetjent vækkede mig, Men så var jeg oppe og i god tid til morgenmad og dejlig varm morgenkaffe i lufthavnen.

I flyveren var jeg meget spændt. Vi havde aftalt og mødes inde på hotellet i midtbyen. Når han så fik fri tog han derind.

Så da jeg landede efter en dejlig flyvetur gik jeg de 4 km ind til hotellet. Temperaturen sagde -9 hvilket jeg ikke synes var så galt.

Da jeg kom til hotellet, tjekkede jeg det lige ud og tog nogle billeder inden han kom.

Jeg hoppede i det dejlige badekar med masser af sæbe og dejligt varmt vand. En halv time efter kom Brian ind af døren. Hvor var det fantastisk og se ham. Jeg var så glad. Tænk en romantisk weekend i Tallinn med min dejlige mand.

Resten af aftenen gik bare stille og rolig. Vi valgte at blive på hotellet og udforske Tallinn om lørdagen. Vi spiste i restauranten på hotellet. Det var så hyggeligt.

Lam med asparges og isen fik vi med op på hotelværelset.

Juleaften dagen før med gaver og et juletræ

Lørdag stod i hyggens tegn. Vi havde aftalt og fejre juleaften om lørdagen. Inden jeg tog aftes havde jeg fundet en ny flot kjole, et par høje hæle og pakket julegaver, et juletræ med pynt og købt juleguf.

Hele dagen gik vi rundt i Tallinn og hyggede. Det var den sjoveste dag vi længe har haft. Vi shoppede, spiste mad og jagtede hinanden rundt i parken i sneen. Der var sneboldkamp, skrig, høje hyl og glæde med høje grin. En romantisk weekend i Tallinn kan også indeholde sne og glæden ved og lege sammen.

Øverst fik vi de lækreste burgere hos Waksal i T1 Mall Of Tallin. De eksisterer desværre ikke mere. Men find et andet sted og spise her. De har virkelig meget lækkert mad. Jeg kunne ikke vælge.

Nedenunder kan I se det store center. Nederst et billede af os i parken i sneen foran hotellet.

På vej hjem kom vi forbi den største samling af våben og knive i en offentlig butik. Aldrig har jeg set noget ligende. Billedet nedenunder giver en fornemmelse af omfanget.

billigt hotel tallinn hilton hotel i tallinn lækkert hotelværelse våben knivekniv

Der blev også tid til fjolleri med store pelshuer.

Det er nemt og mærke at Estland er meget tættere på naturen end os danskere er. Der er pels alle vegne. Ingen knivlove og det skulle efter signende være ret nemt og anskaffe sig et våben.

Efter byturen traskede vi hjem. Vi tog en dejlig afslappet tur i Hiltons spa afdeling og pludselig var klokken mange. En romantisk weekend i Tallin går ret hurtigt.
Efter den dejlige tur spa’en var klokken mange. Aftensmad havde vi ikke fået endnu. Vi klædte os pænt på og indtog aftensmaden i restauranten på Hilton. Efter maden var Brian virkelig træt. Så vi bestemte os for og udskyde juleaften til søndag formiddag.

Så kom juleaften endelig

Søndag var dagen hvor den romantiske weekend i Tallinn sluttede. Men sikke en dag. Vi startede med morgenmad på væreslet. Så pakkede Brian gaver ud og bagefter gik vi i byen igen.

Se lige den fantastiske udsigt fra vores hotelværelse på Hilton igen.

flot udsigt fra hotelværelse 620 billigt hotel tallinn hilton hotel i tallinn lækkert hotelværelse en romantisk weekend i Tallinn

Resten af dagen gik med shopping, hygge, mad, rundtur i den gamle bydel, Vanalinn og udforskning i den gamle bydel.

På det øverste billede nyder vi den smukke udsigt over Vanalinn. Den gamle bydel i Tallinn. Det er mit yndlingsbillede af os på hele den romantiske weekend i Tallinn.
Nedenunder en lækker pandekage med en seriøs omgang gløgg. De kaldte den Höögvein. Den stærkeste jeg har smagt. Den var med 21% alkohol og stærk som end i helvede. Den gav både varmen og gjorde mig lidt halvfuld. Brian grinte bare af mig.
Nederst et smukt billede af det fine julemarked. Jeg fandt uldhuen med frø øjne. Brian synes det var den grimmeste hue han nogenside havde set. Det gør det jo klart sjovere. Jeg elsker den.

En romantisk weekend i Tallinn i december måned kan stærkt anbefales. Der er dejlig julestemning. Men ikke sådan som vi kender det. De har f.eks ikke nisser i byen. Heldigvis. Til gengæld har de masser af lys. Masser af stemning skaber alle de lys. Der er lækker mad. Masser af sne og rigtig kulde. Sådan som jeg husker det i min barndom.

Inden vi satte tilbage mod Hilton for og hente vores bagage, gik vi lige amok i en butik. Nemlig Natura Siberica. Sikke en fantastisk butik. Brian forkælede mig og gav mig nærmest lov til at tage det jeg ville have. En slags julegave. Så da min samvittighed ikke kunne mere stoppede jeg. Sikke nogle lære produkter. Vi er begge vilde med dem.

Alting har en ende

Men en romantisk weekend i Tallinn ender på et eller andet tidspunkt. Drømme ferien kan ikke blive ved. Det gjorde desværre også for os. Vi hentede vore kufferter i den smukke lobby på Hilton. Det var så smukt pyntet op til jul. Den lobby tilføjede meget stemning til en romantisk weekend i Tallinn.

Farvel og på gensyn min skat

Brian fulgte mig ud til lufthavnen. Han skulle samme vej ud til kasernen. Vi spiste og hyggede inden jeg gik ind til gaten. Jeg vidste godt det tidspunkt ville komme. Men når jeg så står der, så er det alligevel så hårdt. Det eneste som holde mig oppe var at vi lige havde haft en romantisk weekend i Tallinn, som havde blæst mig bagover. Og desuden kom han hjem om mindre end 1 måned.

Man lærer det jo med tiden. At være kæreste med en soldat. Både hverdagen, under øvelser i Danmark, under de længere NATO øvelser og så på en rigtig lang og pinfuld udsendelse i udlandet.

Derfor var den romantiske weekend i Tallinn mere værd end 1000 julegaver og materielle ting. Tid og samvær er det vigtigste man kan give hinanden.

Da jeg sad i flyet hjem og vi lettede var mit hjerte tungt. Jeg kiggede ud af vinduet og tænkte på weekenden og på Brian. Tårerne løb ned af mine kinder. Ikke mange men lige et par stykker. Da stewardessen kom forbi smilede hun så sødt og empatisk til mig. Et eller andet sagde mig, at jeg bestemt ikke var den første soldater kone som tog den rute. Måske er de vant til det ?

Da tårene stoppede, satte jeg mig tilbage i sædet og slappede af. Mine tanker fløj hen imod noget jeg virkelig havde glædet mig til, når jeg kom hjem igen. Min juleaften ude i naturen i et shelter ved vandet og mit nytår samme sted. Det kunne virkelig få mig til og fjerne alle tankerne fra savnet.

3,5 timer efter jeg var lettet fra Tallinns lufthavn lå jeg hjemme på min sofa. Helt fyldt op med gode oplevelser og klar på det næste. Tiden skulle bare gå hurtigt, så Brian snart ville komme hjem.

Tips til en romantisk weekend i Tallinn

Tallin, som er Estlands hovedstad, tog fuldstændig fusen på mig. Jeg har aldrig drømt om og komme til Estland og slet ikke på romantisk weekend. Hvem gør det ? Ikke mig. Herhjemme drømmer vi nok mere om varme, drinks og mig i en bikini.

Men da Brian var udstationeret der, er det selvfølgelig også der jeg flyver over. Jeg havde ingen forventninger eller tænkte på noget specielt. Jeg skulle bare afsted.

Tallin er som en lille metropol med et væld af muligheder. Den ligger kun 1,35 time med fly fra Danmark. I alt tog det hele 3 timer. Mellem min sofa og lufthavnene tog det kun 3 timer IALT. Vi bor i Slagelse.

Fly og rejsen

Jeg fandt flybilletter på Travelmarket.dk. De kostede ialt 3.000 kr. Ud og hjem. Retur. Flyselskabet som jeg fløj med hed Polish Airlines. Du kan finde alle infomationer på deres side,

Jeg var ret bundet af datoerne. Jeg rejste fredag morgen med fly fra Kastrup i København og landede i Tallinn Airport som ligger 4 km fra bymidten af Tallin. Se mit Google map her. Søndag aften tog jeg den samme tur. Bare omvendt.

Billetterne kunne nok have været billigere, men vi kun havde 1 weekend og tiden var ikke til mellemlandinger f.eks i Helsinki i Finland. Hvis jeg ikke var bundet af datoerne havde jeg fundet billigere flybilletter.

Jeg vil hellere bruge tid med min skattemand end sidde i en lufthavn i et fremmede land.

Shopping i Tallinn

Tallinn er som en lille storby med høje huse, et mylder af folk, sporvogn og biler. Der er masser af shopping. De har meget uld, pels, bomulds sengetøj og våben.

Der er både speciel butikker og flere store shopping center. Vi var i Viru Keskus, som er et shoppingcenter. Hvis du er til dullegrej SKAL du ind i Kaubamaja Beauty Department på 1. sal. Der er ALT i dullegrej. I Natura Siberica er der lækre rene plejeprodukter til kroppen. Prisvindende endda. Brian og jeg købte virkelig meget derinde. Det var vildt billigt.

Hvis I er til våben, knive og friluftsliv skal I besøge Sikupilli shopping center. I den ligger Jahipaun. Aldrig har jeg set så mange knive og våben samlet et sted.

T1 er det største shopping center. Det besøgte vi også.

Hotel

Brian bookede vores hotel. Det havde jeg slet ikke noget med at gøre. Så det var en overraskelse. Jeg havde bare bedt om noget som ikke var fråds. Det har jeg ikke behov for. Bare et fint og rent hotel.

Han bookede 2 nætter på Hilton hotel i centrum. I mit link kan I se alt omkring hotellet. Priser, værelser, anmeldelser, aktiviteter og et kort hvor det ligger i Tallin.

Det var så lækkert. Jeg troede ikke mine egne øjne da jeg trådte ind i lobbyen. Det så så dyrt ud. Men to overnatninger med fri adgang til spaområdet kostede 135 euro. I danske penge er det omkring 1000 kr.

Værelset var flot og meget modernistisk. Udsigten endnu bedre. Vi boede på værelse 620. Det vil sige på 6. sal. Hvis du har mulighed for det, så søg opad og få den pokkers flotte udsigt. Vores udsigt var til parken.

Seværdigheder

På en weekend må man ligesom vælge noget ud at se på. En seværdighed. Eller måske flere. Eller måske bare kigge på sin elskede.
Vi valgte Vanalinn, som er den gamle bydel i Tallinn. Bydelen stammer 1300 tallet og er den mest besøgte del i hele Tallinn. Man får virkelig en stemning af middelalder. De små krogede skæve veje med brosten. De flotte ældgamle kirker og fæstningerne. Det er som og gå i et udendøres museum.

Da vi var på romantisk weekend i Tallinn var det weekenden inden juleaften. Så der var julemarked. Så hyggeligt. Masser af liv, lys, julehygge og boder i de små skæve gader.I skal op og se udsigten på Dombjerget. Der kan du se ud over hele Vanalinn og Tallinn.

Vejret

Det er koldt om vinteren i Estland. Da jeg besøgte Brian var temperaturen -9. Vejret og temperatur er noget du skal være opmærksom på. Mit besøg lå fra 21. til 23. december. Varmt tøj og så højt humør. Der var meget sne og det gør altså julen lidt mere magisk. Ikke som det kedelige vejr i Danmark.

Vejret er om sommeren varmere end i Danmark. Det har Brian oplevet. Han var udstationeret fra juli til januar.

I januar og februar kan den sibiriske vinter over landet med ned til -15. Hverken Brian eller jeg er kuldeforskrækket. Så vi havde det så fint. Han arbejder ude i alt slags vejr som soldat og jeg vandrer hele året.
En romantisk weekend i Tallinn kan godt foregå i kulde. Intet problem.

Selvforkælelse

Estland har virkelig et eller andet med varme, sauna og selvforkælelse. Der er mange massage- og spa steder i byen. Udenfor for byen er der masser af total oplevelser med saunaer. De bruger sauna for og forebygge kulde skader.
Vi ville egentlig gerne have booket en helkrops massage. Vi svingede forbi Thai Lotus Spa. Men de var booket. Brian har fået en helkropmassage derinde. Så den siger vi begge god for. Ærgerligt de ikke havde tid. I kan se deres priser. De er virkelig ikke ret dyre.

Romantisk weekend i Tallinn er slut

Turen var overstået og jeg var hjemme igen. En weekend vi aldrig glemmer. Verdens bedste weekend. Hvis du overvejer et romantisk afstik, så synes jeg virkelig, at I burde overveje og kigge på Tallinn. Det lyder kedeligt, men det er det bestemt ikke.

En romantisk weekend i Tallinn, kan nemt opfylde alle ønsker.