Snorkling på Gramvousa og Balos på Kreta

Snorkling på Gramvousa og Balos på Kreta var den mest afslappende dag. Så smukt, varmt og azurblåt. De to strande, er de smukkeste jeg endnu har set. Om de kommer til at slå Thailand næste år, må vi se. Men for nu tager de prisen.

Vi er så klar til snorkling på Gramvousa og Balos

Vi havde glædet os til snorkling på Gramvousa og Balos hele ugen. Alt var klart og pakket i vores rygsække.  Det var Brians første gang med snorkling. Det er min 5. gang. Jeg har også snorklet i Tyrkiet, Grækenland og i Egypten. Så det var en stor fornøjelse og glæde og lære min Brian det. Han var i øvrigt et naturtalent. Der er bare ikke noget bedre end at skabe minder med ham man elsker.
kæreste ferie romantisk ferie Snorkling på Gramvousa og Balos grækenland kreta smuk strand smuk strand hannah in colors hvilket snorkle sæt skal jeg vælge hvilket snorkelsæt skal jeg vælge hvordan snorkler man platanias grækenland kreta

Læs også ➡ “Vandring i Samaria Kløften”

Her er lige en lille et lille udvalg fra de to strande inden vi går videre med artiklen. Så er stemningen ligesom sat??
Fra toppen og ned ➡ Udsigten fra stranden, over havet og over på båden vi sejlede med. Udsigten fra fortet og ned på stranden. En smuk udsigt fra samme sted som før, men dog med retning ned på stranden og båden. Selv er jeg vild med kontrasterne. De brutale, rå og brune klipper mod det eksotiske azurblå vand.

Dagen startede lidt skævt

Vi have aftalt med Platanias Tours, at vi skulle stå foran det lokale supermarked kl 8.40. Det gjorde vi. Ingen kom. Efter 40 min og ingen bus som stoppede for at samle os op. tænkte jeg at “Det her er alligevel voldsomt selvom de kører efter græske tider hernede”. Grækerne er jo ikke så stram på tidsplaner og mødetidspunker som os danskere. Jeg ringede til kontoret, og spurgte hvor de blev af. Jeg forklare at, vi skulle med bussen til “Snorkling på Gramvousa og Balos” turen.

Han lovede, at finde ud af og ringede også tilbage. Det viste sig, at vi slet ikke stod på deres reservations liste. Så hvis jeg ikke havde ringet. havde vi nok stadig stået der.

Efter kort tid, kørte der en bil op på siden af os. Jeg så den ikke. Pludselig hørte jeg “Are you Hannah, miss?”. Det var jeg. Vi blev kørt i privat bil ud til Kissamos havn, hvor færgen ventede.

Trods alt, synes jeg, at det var fantastisk service. Når man nu skulle blive glemt.

På vejen ud, sejlede vi igennem nogle bølger, som gav nogle seriøse store plask på dækket. Brian sad med ryggen til stævnen, så han så intet. Jeg stod op og fortogarrede. Det kan i se på billedet nedenunder. Jeg nåede lige, at få et godt billede, hvor vandet sprøjter ind.

Jeg var færdig af grin, da vandet ramte Brian. Han var overhovedet ikke forberedt på det. Hans fine hvide tøj blev plaskvådt. Men det var “Hvad sker der lige her?” udtrykket i hans ansigt, som næsten fik mig til at tisse i bukserne af grin.

Ren afslapning med snorkling på Gramvousa og Balos

Turen vi bookede er ikke som sådan en snorkletur. Det er primært en tur ud, for at se de to smukke strande. Man kan bare tage snorkeludstyr med og snorkle. Hvis du gør det, så findes der mest at se langs klipperne på Gramvousa og på Balos er det samme regel. Men også i de store vandpytter er der smukke fisk. Her kan I se to strandløver som har tjek på det med afslapning sammen.

Vi snorklede begge to. Jeg blev nede, mens Brian tog en tur op på den forladte fæstning.

Fra venstre: Brian har lige været ude og kommer begejstret tilbage og aflægger fiskerapport. Til højre har jeg lige været ude. Slapper af, mens han er oppe på fæstningen.

Det overrasker mig stadig, hvor meget der er at se på så lavt vand som disse to strande har. Ofte tror man, at man skal langt ud og tøffe rundt langt. Bare på disse to strande var der mange forskellige fisk og kigge på. Sorte, sølv, hvide, gule og igen både lange, korter og runde. Det er så fantastisk. Jeg elsker at snorkle. Så nemt og så smukt.

Så er jeg klar til at komme ud igen. Helt klar.

kom i gang med at snorkle Snorkling på Gramvousa og Balos grækenland kreta smuk strand smuk strand hannah in colors hvilket snorkle sæt skal jeg vælge hvilket snorkelsæt skal jeg vælge hvordan snorkler man full face fullface full-face maske

Skal du afsted til Gramvousa og Balos

Hvis du er ligesom Brian og jeg, elsker strand og snorkling, så synes jeg at du skal prøve turen. Tag evt. afsted udenfor højsæson og i hverdagene. Vi var afsted en lørdag. Der var rigtig mange med færgen. Strandene er ligesom et postkort. Men om det er verdens smukkeste og bedste strand tvivler jeg på. Når vi har været i Thailand, vender jeg naturligvis tilbage om info med de thailandske strande som vi ender på.

Det er i hvert fald en rigtig dase tur med tid til nydelse og hinanden. Hvis det tilmed er tiden hvor du har bestemt, at nu vil nu snorkle i havet og starte blidt, så er det oplagt.

Hvis du tager afsted, håber jeg du får verdens bedste tur.

Info om snorkling på Gramvousa og Balos turen

Jeg har spekuleret lidt over, hvad jeg kunne give videre af gode råd og info til dig, som vil vandre den, men som ikke ved noget. Her kommer de:

Info

Her kommer der en lille smule info, som kunne gavne eller forvirre. Jeg håber dog det gavner.

Ruten

I kan se på mit oprettede Google Map kort, hvor vi kørte fra og til og hvor strandene ligger henne. Afgang fra Platanias med bus til Kissamos havn og derefter med færgen hen til de to strande.

Dato:

30 juni 2018

Temperatur:

28°

Turen blev booket hos:

Platanias Tours. Du kan se på kortet nedenunder, hvor deres kontor i Platanias ligger. Selskabet som sejlede hedder Cretan Daily Cruises. Du kan se alt hvad du skal vide på deres hjemmeside her “Cretan Daily Cruises”. Her kan du læse om afgange, priser, ruter, færgen og se smukke billeder. Lækker info side.
Note: Udflugten er ikke en decideret snorkletur. Hvis du vil have 100% ren snorkeltur med fokus på kun det, skal du booke en af deres ture ud til den lokale ø “Theodorou Island”.

Pris:

44 € per person.

Toiletforhold:

Masser på færgen. På Gramvousa ligger der et. Men jeg har ikke brugt, så jeg skal ikke kunne sige hvordan forholdene er.

Vand:

Masser af vand på båden. Intet drikkevand på nogle af strandene. Tag en flasker med fra båden eller land. Så har du.

Turistethed:

Strandene, færgen og busserne er ret turistet. Sådan er det. Man kan selv booke et køretøj og køre derude. Men det gad vi ikke. Jeg elsker at sejle, så den var lige til højrebenet. Men når man sidder et dejligt sted på færgen eller på stranden sammen med sin søde kæreste, så glemmer man alt postyret og alle de andre. Jeg hader ellers sådan noget. At blive koblet på og proppet ind i en turistmaskine og blive kostet rundt. Men altså – nogle gange er det dejligt bare, at slappe af. Uden at skulle sørge for noget. Man indordner sig.

Underlag:

Sand på begge strande. Fra færgen og ud til begge strande er der et lille stykke umuligt terræn med sten, små broer og vandpytter. Det kan dog nem klares i sandaler uden problemer.

Mad og drikke:

På færgen er der alt hvad man behøver. Af små måltider, snacks, øl, kaffe, vand, drinks og sodavand.

Tøj:

Hvis du skal snorkle og/eller bade, kan du overveje at tage badetøj med. Hvis du skal snorkle kan du også overveje, at tage en dragt på, som beskytter mod solen. Solen er brutal og oveni bliver reflekteret strålerne i vandet. Man kan også snorkle i almindelig tøj, som beskytter. Det er bedre end ingenting. Tag noget langærmet og lange lette bukser. De fylder intet og er bedre at have med, hvis du ligepludselig får det dårligt pga for meget sol.

En lille videohilsen

Musik, strand og kærlighed. Hvad mere har man brug for. 59 sek. God fornøjelse.

Det var alt. Kan I holde jer munter. Inden jeg gror fast i min kontorstol skal jeg ud og have frisk luft.