Vandring på Mallorca

Vandring på Mallorca var noget jeg så gerne ville på vores ferie. Brian var med 100% på grund af mig. Vi prøver at tilgodese begges ønsker, når vi er afsted. Hans valg var at dykke. Mit var og vandre. Til forskel fra vores vandring i Samaria kløften året før, var der denne gang intet at booke. Så enten planlagde jeg noget eller også gjorde vi intet. Det blev den første.

Min hensigt med denne artiklen, er at give dig et overblik og hjælpe til, hvis du vil have en vandring på Mallorca. Det er noget andet og vandre i udlandet end hjemme i Danmark.

Spørg gerne hvis du mangler info. Skriv gerne en mail eller kontakt mig over Facebook eller Instagram. Min mail er hanne@hannahincolors.dk. Så skal jeg nok hjælpe. Jeg får ofte mails omkring forskellige ting vedrørende mit friluftsliv.

Med et fysisk kort over Mallorca sad jeg alene og planlagde. Brian kom med ind over da han var færdig med hans træning. Hotellet havde nemlig fitnessrum. Et fysisk kort er rart i nye omgivelser.

Nu da jeg selv skulle planlægge en vandring på Mallorca, ville jeg gerne sikre mig, at det var en rute som jeg var 100% sikker på og som jeg kunne overskue. Et andet vigtigt punkt var at skulle finde noget info om den.

Jeg ville egentlig hellere have vandret Torrent De Pareis. Simpelthen fordi den var hårdere, ville og sværere. Lige meget klatring over kæmpestore kampesten og vandring. Men jeg var ikke sikker. Vandringen her er så godt beskrevet her. Den gav mig det overblik jeg behøvede. Og fik mig til at vælge en anden rute som var nemmere.

Så det blev som sagt en anden vandrerute på Mallorca på egen hånd. Information om den kommer her.

Rutebeskrivelse om vandring på Mallorca

Vandreturen er en del af GR221, som ligger langs Tramuntana bjergkæden. Den løber mellem Refugium Muelta i nord og til Deià i syd.
På dansk hedder den “De Tørre Stens Rute”. På engelsk “Dry Stones Route” og på spansk “Ruta De Dedra En Sec “

Jeg har sat grønne hjerter ind på min Google Map, som jeg har oprettet til jer. Så kan I se hvor den befinder sig. Det øverste hjerte er refugiummet. Det nederste er Deià-

Hvis du trykker med musen på de grønne hjerter, kan du få mere info. Hvis du bruger din mobiltelefon, som du plejer at bruge dem. Den midterste stjerne er caféen “Son Bleda”, hvor vi stoppede kort og drak lidt koldt.

Det lykkedes mig at finde den specifikke rute på Google Map. Jeg tror personen har vandret med GPS. Den her starter dog helt i Port De Soller, som ligger på den anden side af bugten. Men kig her, hvis du er nysgerrig.

Her kommer nogle fakta til dig

• 10 km lang
  • Underlaget er skiftende sten, smågrus og asfalt
  • Højdeforskellen er 300 meter
  • Vi vandrede den sidst i august. Det var virkelig varmt. Du kan med fordel vandre den i foråret eller efteråret.
  • Ruten er virkelig godt skiltet
  • Transport til start var en lejet Ford Fiesta
  • Transport ved slut var en bus fra Deià til Port De Soller
  • Ruten går virkelig meget op og ned hele tiden. Fra bakkekam til dybe dale
  • Ruten var ret nem, men varmen arbejder som altid imod dig
  • Fodtøj på vandreruten skal være med tyk sål. De spidse sten er ulidelig i længden.
  • En lille rygsæk med vand snack og måske noget mad er en fordel.

Så kommer det vi alle har ventet på. De smukke billeder og video som jeg tog på vores vandrerute.

Smuk natur på Mallorca

Vi havde lejet en Ford Fiesta hos Dimcar til 50 euros. De lå i samme gade som vores hotel. Ret praktisk og bekvemt. Der var a/c og en orange oplyst motorikon på instrumentbrædtet. Men som damen sagde “No problemos”.

Vi satte bilen på parkeringspladsen ved fyrtårnet. Vores Ford Fiesta er bilen som holder forrest. Udsigten er Port De Soller.

Vandringen starter ved Refugium Muleta. Skiltet ved refugium Muleta på billedet nedenunder er fyldt med information.

Så følger du ellers bare skiltene. Der er to slags. Dem ovenover som viser hvilken vej du skal vandre. Og dem på billedet nedenunder med lidt mere information. Vi gik naturligvis til højre mod vores destination Deià.

skiltet vandretur på Mallorca anmærkning Vandring på Mallorca natur GR221 refugium muleta deia deià vandretur på mallorca

Ruten er så nem at følge. Hverken Brian eller jeg gik forkert eller var synderlig meget i tvivl.

Den første del af ruten går op, op op og endnu mere op. I et tørt og meget solrigt landskab.

Oppe på bakkekammen var der den smukkeste udsigt. Efter bakkekammen går det ned af igen.

Det hvide stykke natur

På turen nedad igen kom vi til et smukt stykke natur. Alt var hvidt. Eller næsten alt i hvert fald. Det var jeg meget fascineret af.

Det var så lyst, opløftende og så dejlig varmt og tørt. Knastørt. Der hvor Brian står på billedet ovenover dreje vi til højre og kom ned til dette nedenunder.

lette vandreture på Mallorca

Det var virkelig varmt, så jeg tog min hvide tanktop af og satte den op på hovedet. Over min kasket med skygge. Det hjalp på en eller anden skør måde.

Kønt er det ikke. Men når du er ved at koge over, skal der hurtige løsninger til. Sådan én var denne.

En lille pause midt i det hele

Vi vandrede og vandrede. Op og ned og op og ned. Over asfalt, sten, grus og støvede veje. På et tidspunkt kommer vi forbi Son Bleda, som ligger midt på ruten. Det er et hotel med café midt i bjergene. Udsigten var fantastisk.

Lidt koldt til ganen fik vi og efter 20 min vandrede vi videre

Jeg ved ikke hvad der er koldest. Vores drinks eller Brians attitude med de solbriller. Han fremstår lidt kold og ligeglad med de solbriller, hvilket han naturligvis ikke er.

Den ene smukke udsigt efter den anden på Mallorca

Jeg kunne ligge mange smukke billeder op af vandreturen. For der var virkelig mange. Hvad enten vi vandrede nedad i en dal eller opad til en bakkekam, var der faktisk altid et eller andet at se på.

Den her var en af mine yndlings udsigter.

Og det bliver endnu bedre. Vent til vi gik rundt om hjørnet og kom lidt længere. Det var virkelig smukt.

Færdig med vandring på Mallorca

Efter det sidste sving og et skarp kryds nede ved vejen mod Cala de Deià eller Deià strand som vi ville kalde den, drejede vi til venstre. Stranden lå 10 min til højre. Jeg ville faktisk så gerne have været dernede. Tænk at kunne hoppe i noget koldt havvand, når vi havde det så varmt. Men tiden var ikke til det.

Så i stedet fortsatte vi opad igen. Mod en bakkekam. Jeg var efterhånden ret træt. Varmen, benarbejdet og faktisk mente Brian at jeg var dehydreret. Men det mente jeg bestemt ikke selv jeg var. Jeg havde ikke hovedpine og jeg havde kun ondt i benene.
Men da vi sammenlignede hvor meget vi havde drukket af vores medbragte vand plus det på Son Bleda, kunne jeg godt se det.

Vi holdte en lille vandpause på en naturtrappe. Jeg var ret træt. Det allersidste stykke op mod Deià var hårdt. Men vi klarede den.

Så da vi sad der, som på billedet ovenover, vidste vi faktisk ikke om vi var nået i mål ? Om vi var det rigtige sted ? Og vi vidste faktisk heller ikke hvad byen hed ? Vi kom jo fra en bjergsiden med skov og ikke fra hovedvejen. Så der var ingen skilte.

Det var ret mærkeligt. Vi treode vi skulle videre. Ingen havde regnet med at vi allerede var færdig. Så vi rejste is faktisk og vandrede videre ud af byen. Indtil jeg så et “Refugium Can Boi” skilt i udkanten af byen. Da jeg studerede mit kort og kiggede på Google Map havde jeg set, at det netop det sted lå i Deià.

Så det betød vi var færdige. Jeg ved ikke hvad jeg havde forventet. Men måske et skilt eller en anvisning eller noget andet som markerede afslutningen. Men vi fandt ikke noget.

Tilbage til den lejede bil med taxa

Så vi skulle tilbage med en taxa til den lejede bil. Men inden vi kom så vidt, købte vi noget at drikke hos købmanden “Comestibles C’an Bernat Tabacs “. Den ligger lige ved busstoppestedet. Og busstoppestedet ligger lige overfor en parkeringsplads. Så der er muligheder og gode busforbindelser i Deià.

Da jeg planlagde denne vandring på Mallorca, havde jeg ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at det var 100% umuligt og få en taxa. Vi ringede til selskabet og bestilte. Udover at det faktisk ikke snakkede engelsk, så viste det sig at sølle to chauffører kører op til Deià. Deres navne og nummer stod endda på taxa skiltet.

Jeg spurgte hos købmanden om de ville ringe. Jeg gik op til “Belmonde” hotellet for at få dem til og ringe. Alle svar var den samme. Kun de to kørte derop. Dem på hotellet sagde endda “It’s kind of complicated”. Ja, det skal jeg lovede for. Og virkelig mærkeligt.

Da situationens alvor gik op for os måtte vi jo finde en anden måde. Jeg foreslog at blaffe, men det ville Brian slet ikke høre tale om. “Hvad vil du så gøre ? Kom med et forslag, skat!”

Har vi så en anden plan, skat ?

Til sidst orkede jeg ikke mere. Jeg var træt, varm, sulten og ville væk. Den lejede bil skulle jo også afleveres.

Brian fortalte, at han havde snakket med en dansk dame ved busstoppestedet. Skulle vi tage bussen ? Vi havde en mønter. Jeg gik i købmanden igen og forklarede på et meget lavt niveau på engelsk, det der med at hæve over. Det vi gør herhjemme. Hun forstod bidder af det til sidst. Men det var ikke noget de gjorde på Mallorca.

Da jeg kom ud igen var jeg, ærligt, ved at være en smule frustreret. Så da jeg kiggede over vejen og så at bussen holdte ved stoppestedet, tog jeg en hurtig beslutning.

4 lange spring. Så mange spring tog det at komme hen til den danske dame. Jeg forklarede hende vores situation. Som sendt fra himlen, hev hun en 10 euro seddel frem. Hun ville gerne betale. Hvor var jeg glad. Jeg løb over til Brian, og gav ham den hurtige version. 20 sekunder efter sad vi i bussen på vej til Port De Soller.

TAK til dig cykeldame. Mange tak. Hvis det ikke var for dig, så stod vi der nok endnu. Som Brian pointerende “Vi fik ikke engang og vide hvad hun hed”. Hvis du læser med, vil vi gerne sige TAK.

Er der flere taxa problemener nu ?

I Port De Soller spiste vi aftensmad. Eller sen frokost. Efter maden og den dejlige udsigt ville vi praje en taxa og køre op til “Far des Cap Gros” fyrtårnet, hvor vores Ford Fiesta holdte. Pladsen kan du se på det fjerde billede her i artiklen.

Man tror det er løgn. Men igen kunne vi ikke skaffe en taxa. Selvom vi var overbeviste om, at det var meget lettere i Port De Soller. Efter 1 time gav vi op. Brians forslag var at han vandrede de 2 km op ad bjerget til bilen, og hentede mig nede op p-pladsen i byen. Aftale!

Så 30 minutter senere så jeg hans glade ansigt i vores bil. Sikke en befrielse. Jeg var så klar til og komme hjem. Port De Soller er ellers hyggeligt. En lang strandpromenade med strand til.

Er vandring på Mallorca noget værd

Ja i den grad. Den rute vi valgte er lige til og gå til. Hvis jeg kan sidde ved en pool i bikini og planlægge den alene, så kan du også. Bikinien er naturligvis valgfrit. Denne rute er, hvad jeg vil kalde den, ret nem og ikke så lang.

Meget af ruten var i skyggen, hvilket faktisk overraskede os meget. Der er ingen naturlige kilder af vand på ruten. Jeg havde ellers taget min LifeStraw med.

Vi diskuterede om transporten derop kunne være gjort anderledes og bedre. Jeg undersøgte offentlig transport derop. Det vil sige bussen. Det tog simpelthen for lang tid, og så var vi stadig ikke der hvor vi skulle starte. Det orkede ingen af os.
Vi lejede så den bil, så vi var mere fri. Der kører også en sporvogn. Men om den kører hele vejen ved jeg ikke. Men det skulle være en flot tur.

Brian ville helst have have kørt bilen op til Deià og parkeret den. Taget bussen tilbage til Port De Soller og vandret de 2 til 3 km op til Refugium Muleta. Det synes jeg faktisk lød som en strålende idé.
Min idé var at parkerede bilen i Port De Soller og vandre op til refugiummet og starte. Ved destinationen tage bussen tilbage til Port De Soller. Der er både strand, shopping og mad i byen. Så jeg synes heller ikke at min idé var dårlig.

Men inden du giver dig kast med den, skal du lære af mine/vores fejltagelser. Det gør nemlig din vandring bedre end vores.

Gode råd til vandring på Mallorca

• Hvis du vandrer den om sommeren skal du have rigtig meget vand med. Tag gerne op til 1 liter vand med. Gerne lidt salt også. Saltbalancen kan godt blive forkert, når dit drikke vand skyller det ud.
    Vandet når og blive ret så varmt og ikke særlig appetitlig. Smid noget smag i. Så går det meget nemmere. HUSK og drikke også selvom du ikke føler dig tørstig og ikke kan få noget ned. Tving dig selv. Spis evt noget saltet, som giver dig en kraftig tørst.
  • Solen brænder. Så alt hvad du kan slippe afsted med er fint. Jeg havde kasket, korte shorts og min skjorte som lukker solen ude. Det er en Columbia Silver Ridge til damer. Den er sponsoreret af Spejdersport og jeg er glad for den.
    Hvis du er til solbriller, så tag dem med.
  • En lille rygsæk med vand, snacks og lidt ekstra tøj er en god idé. Jeg havde min Osprey Talon 6 med. Det er et mavebælte til vandring. Eller gør som Brian. Kør militær/badass stilen. Tag 2 flasker vand med og begynd og gå.
  • Tag mønter med til hjemturen i bussen. Drop taxaen. 1,5 uro for at køre tilbage til Port De Soller.
  • Tag fodtøj på med en tyk sål. Mine Mammut Nova Mid vandrestøvler var fantastiske. De er også sponsoret af Spejdersport. Brians Under Armour kondisko var for tynde i sålen. Der er mange sten på ruten, som skærer op under fodsålen.
  • Forbered dig på at ingen eller næsten ingen kan snakke engelsk.
  • Sæt hele dagen af til vandringen. Alt andet tid tilovers er bare bonus, som du nok skal finde noget at bruge til.

Er du stadig i tvivl ?

Da vi vandrede ruten tog jeg både billeder og optog video med min GoPro. Det skal I selvfølgelig se. Lidt video gør det nemmere og vurdere hvordan landskabet er.

Til sidst får I to billeder. Det ene er af mine vandrestøvler. Dem har jeg også vandret hele Camønoen i under helebølgen. Jeg er altså vildt glade for dem. Jeg var ret så spændt på om de var for varme. Det var de slet ikke.

Vandring på Mallorca

Se lige hvor støvede de er. Efter vi er kommet hjem har de fået en kærlig overhaling, så de er klar til efterårets våde vejr.

Det sidste er et billede hvor I kan se mit mavebælte fra Osprey. Det er første gang jeg rigtig bruger den. Jeg fik den af Tommi i julegave som jeg holdte i et shelter.

Jeg var rigtig spændt på at vandre med den. Den er meget stor og virker lidt klodset. Men den er slet ikke så umuligt, som den ser ud til og være.

Afsted med dig på en vandring på Mallorca. Nu har du tip, gode råd, flotte billeder og en video fra vores vandring. Hvis du stadig mangler noget information, så spørg mig gerne.