Vintervandring i Danmark

Vintervandring er fuldstændig magisk. Sådan jeg sagde det. Det er helt anderledes end vandring om sommeren. Vil du høre en hemmelighed ? Det ved jeg du vil, ikke sandt? Jeg kan bedre lide at vintervandring. Folk tror jeg er fuldstændig skør, når jeg siger det. Men jeg mener det. Vintervandring er bedre end vandring om sommeren.

Jeg vandrede 18 dage i december 2017. Mutters alene og kun i mit eget selskab. Intet bad eller hårvask. 18 dage,  hvor jeg sov enten i shelter eller i mit lille telt. Det var så sjovt. Den tur glemmer jeg aldrig. Billederne nedenunder er fra den vandretur. Tre forskellige steder.

I denne artikel har jeg samlet mine erfaringer med vintervandring. De er generelle. Ting som er værd at tænke over ved vintervandring. Ting som man måske ikke selv havde tænkt. De konkrete råd kommer senere i planlagte artikler. Så hold øje med siden. Facebook, Instagram eller nyhedsbrevet. Du bestemmer.

Vintervandring er markant anderledes end at vandre om sommeren. Du får alt for dig selv. Alt vand er lukket. Der er mørkt det meste af dagen. Luften er frisk og kold. Du skal have alt muligt varmt tøj på. Der er ingen myg.

Jeg har fået rigtig mange spørgsmål om vintervandring. Jeg vil gerne svare, derfor har jeg skrevet denne artikel. Så kan du bruge den som opslagsværk.

Tag kulde og nedkøling alvorligt

Du skal tage kulde og nedkøling seriøst. Også selvom en dansk vinter ikke er så ekstrem som andre steder på jordkloden. Det er stadig koldt, og hvis du vandrer alene som mig, så har du kun dig selv at stole på.

Min kæreste Brian, som er soldat og gruppefører, har set nedkølingens grimme side. De typiske fejl han ser er, at folk ikke passer på sig selv. Ofte er det en blanding af uvidenhed og dovenskab. Det nytter ikke at være doven. Du får ikke noget ud af at være doven. Det er ris til egen røv.

De træner ofte vandpassage. Vand køler dig hurtigere ned. Også regn. Jeg går heldigvis udenom vandet, da jeg ikke har en overordnet. Kun mig selv.

Heldigvis har jeg ikke oplevet alvorlig nedkøling. Det tætteste, er fingre så kolde og stive, at jeg ikke kunne bevæge dem. Ej heller arbejde. Det er ikke rart. Hvis du kommer langt nok ned lukker din krop ned.

Der er stor forskel på at leve mere eller mindre udendørs i 18 dage i kulden og så lige nappe en frisk gåtur en søndag eftermiddag i skoven. Du bliver nød til at reagere hurtigt på kulde, for du kommer ikke ind i varmen om lidt.

Klæd dig i lag

vintervandring hannah in colors slagelse vinter vandring vandring i danmark Osprey atmos 65 fjällräven g 1000 asivik hestra handsker tøj

Alt mit tøj som jeg vandrer i om vinteren

Vintervandring kræver højere krav til grej og tøj. Du kan slippe afsted med mindre om vinteren end om sommeren. Det kræver flere lag og mere omtanke, så du undgår nedkøling.

Men jeg skal komme med et mere generelt bud her. Dog vil jeg sige, at det er meget individuelt.  Er du en frossenpind ? Sveder du meget ? Har du det varmt det meste af tiden ?

Jeg er en mellemting mellem at have det varmt og være en frossenpind. Efter min vintervandring, er jeg faktisk blevet mere hårdfør. Det er dejligt, fordi jeg så ikke er så sart. Både hjemme og ude.

Jeg sveder næsten ikke. Så jeg kan gå med den samme trøje i 18 dage. I skulle se folks ansigt, når jeg lige skyder den ind i samtalen. Det morer mig hver gang, Jeg skifter strømper og trusser. Det er dejligt, for jeg slipper for at have ret meget tøj med. Og det er lige med mindre vægt i tasken.
Den sidste ting, som er værd at nævne, er at du selv skal ud og prøve. Jeg får mange spørgsmål om tøj. Hvad skal man have på til en vintervandring? Jeg kan kun guide, ikke kommandere.

Find en god nat med lækre minus grader og tag en tur.  Gerne så tæt på, at du kan komme hjem igen. Husk at det ikke er et nederlag. Du har ikke fejlet. Du har erfaret. Der er forskel.

Som jeg skrev i sidste artikel, fik jeg en lærestreg den første nat. Mit sove setup var for koldt. Så sådan lærer man det.

Når du vandrer om vinteren, så klæd dig i lag. Med det mener jeg:

Overkroppen:

Inderst:  Noget som tager sveden. Det kunne være uld. Uld napper sveden og beholder det. Så slipper du for at køle ned.
Mellem: Noget som varmer. Det kunne være fleece, dun eller en thermotrøje.
Yderst: En skal- eller regnjakke. Den tager alt det, som kommer udefra. Vind i alle blæsekategorier, vand og sandfygning. Den skal bare holde dig tør og fri for vind.

Benene:

Inderst: Hvis det er rigtig koldt, kan du med fordel bruge lange underbukser. Enten thermo- eller uld.
Yderst: Et par hårdføre vindtætte vandrebukser. De skal være løse, så du kan hoppe, kravle og gå. Gerne med lommer, så du kan have alle de vigtige ting ved hånden.

Fødder:

Inderst: Sokker. Lige dem du kan lide. Der er mange systemer og et stort udbud. Nogle kører med 2 par. Andre med et par.
De skal sidde tæt ind til fussen. Det skal føles som om de kysser fødderne. Ingen syninger eller tryk som giver vabler.  Materialer er der også mange af. Uld, syntetiske og naturlige. Gerne blandingprodukt med stræk i.

Yderst: Gode fornuftige vandrestøver, som følger dig hele vejen. Enten læder eller goretex. De skal være behagelige at vandre i. De skal kunne tåle at blive brugt. Mudder, asfalt, sne, sjap, vand, sand, sten, jord og forskellige slags botanik.

Desuden skal du have handsker, hue og noget til halsen. Hænderne kan blive noget så nådesløs kolde. Det er helt sindssyg.

Du skal kunne åbne og/eller tage tøjet af, hvis du skulle få det for varmt. Ikke bukserne selvfølgelig.
Men hue, handsker og lyn jakken lidt op. Bare kort tid. Lyn kun op og tage kun noget af, hvis du får det får ubehagelig. Det har jeg prøvet et par gange. Man tror det er løgn. Det lyder mærkelig, at man kan være ved at gå til af varme i -3.

Spis fornuftig på vintervandring

På en vintervandring skal du spise og drikke fornuftigt. Du kan ikke slippe så nemt afsted med maden om vinteren. Hvis du ikke spiser nok og godt, er der konsekvenser.
Konsekvensen er at du ikke tænker klart. Du bliver sløj, træt og uoplagt. En vintervandring er ikke sjov, hvis du skal vandre 10 -15 km hver dag uoplagt og træt. Eller endnu være. Du går den forkerte vej.
Slap og ude i stand til at præstere noget som helst.

På en vintervandring spiser jeg godt morgen og aften. Min morgenmad holder til langt op af dagen, og ofte er jeg ikke mere sulten end en proteinbar kan klare. Aftensmaden er næsten altid tidligt. Men alligevel strækker jeg den så lang tid jeg kan. Hvis jeg spiser den for tidlig, vågner jeg meget tidligt og er sulten. Eller endnu værre. Midt om natten. Det forstyrrer søvnen og betyder du skal rode rundt efter mad.

Mine dagsruter om vinteren er ikke så lange. Det er mit eget valg. Hvis de var længere og hårdere skulle der sandsynligvis mere mad til. Men hvorfor spise over evne på en mindre fysisk hård vandretur ?

De lange mørke dage og nætter

vintervandring vinter bål hannah in colors vandring i danmark mørke vandring om vinteren

Bål er en af måderne at forlænge dagene på. Hyggeligt og det giver varme.

Når du er på en vintervandring, skal du overveje, hvad du vil lave i alle de mørke timer. Fra kl 16 til 8.30 næste dag er der mørkt. Kan du lide at vandre i mørke ? Er du mørkeræd ?

Det er en helt speciel oplevelse at vandre i mørke. Alle dine andre sanser bliver meget følsomme og aktiveret. Fysisk i hovedet bliver du snydt. Dit hovedet, din krop og mørket gør at du tror det er sent. Måske endda nat. Men klokken er måske kun 17. Det er vildt forvirrende og dit indre ur bliver virkelig rusket.

Jeg er blevet spurgt en del gange, hvordan jeg tør sove og vandre alene i mørket. Personligt er jeg mere bange i København end ude i skoven om natten. Om natten i skoven er der kun dyr. Det er afstressende og ofte er jeg i gang praktiske ting. Så ligger jeg slet ikke mærke til noget.

Når jeg har puttet mig i posen, slapper jeg af og falder ofte hurtig i søvn. Det giver en lækker dejlig træthed at vandre i kulde. Endnu en succesfuld dag hvor alt gik godt. Det skal fejres.

Hvis du er mørkeræd, og virkelig gerne vil vandre om vinteren, så er mit råd og starte småt. Tag en med, som du er tryg ved. Det kan både være en to- og firbenet. Overnat i haven. Tæt på dit hjem. Prøv at tage en lang gåtur i mørket. Gerne flere dage i træk. Gå i skoven, på stranden og på vejene.

Du skal nok lære det med tiden. Imens lover jeg at heppe på dig. Du har en fan allerede.

Lyt til din krop

En vintervandring kræver, at du er i kontakt med din krop. At du lytter til den. Særligt når den efterspørger noget. Lad være med at køre den helt ud i hegnet. Det får du ikke noget ud af. Vi er jo ikke elitesoldater i krig. Du skal ikke være bange for at fryse. Hvis du har fundet din vandreuniform til vintervandring, er du godt på vej. Om dagen trasker du derudaf, og får nemt varmen. Intet problem. Det er mere kritisk om natten, hvor du ikke bevæger dig. Det er frygteligt at fryse om natten. Natten er dit helle for hvile og søvn til næste dags eventyr.

Der er selvfølgelig mange flere ting som spiller ind. Denne artikel er mine erfaringer. Til de interesserede kan I læse om min vandring i februar i 2018 langs Vadehavet. Fra Esbjerg til Den tyske grænse ved Siltoft. Det var koldt. Denne vandring i december var pærenemt ved siden af. Begynd her hvor den første dagbog ligger.

Du kan også læse om hvad jeg sover i om vinteren i frostgrader. Sovepose, underlag og tøj. Kig her. Eller kig vil du hellere læse hvad jeg vandre i ? Kig her.

Her til slut skal du se mit yndlingsbillede fra min vintervandring. Det er taget lige syd for Løkken i december 2017.

Det var alt. Jeg håber artiklen er brugbar. Ellers råb højt.

? fra Hanne

You may also like...

2 Responses

  1. Palle Nielsen siger:

    Hej Hanne. Jeg undrer mig meget over en ting. Du skriver jo at din skal/regnjakke skal holde dig tør , så vidt så godt men du nævner intet om skal/regnbukser ? I regn og modvind må du da blive gennemblødt på benene selvom du bruger gaiters.
    Hvad gør du ?

    Vh. Palle

    • Hanne siger:

      Hej Palle. Jeg har ingen regnbukser med. Kun den skal jakke. Jeg bliver skam også våd på lårene. Men de Fjällräven bukser tager langt det meste og er ret svære at gøre sådan rigtig våde. Det har ikke regnet så meget på min decembertur. Det var mere i oktober.

      Hvis jeg bliver våd, lader jeg dem bare tørre. Natten over. Jo færre stykker tøj – jo bedre 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *